Sidor

söndag 4 augusti 2013


Kan någon tala om för mig vad som är storheten med
bioaktuella Adam Sandler?
I snart tjugo år har den amerikanske komikern gjort så kallade komedier. Måste erkänna att jag har inte skrattat eller sett särskilt många (Airheads, The wedding singer, Bulletproof, Happy Gilmore, Billy Madison).

Jo, jag vet , han är skolad ur Saturday night live. Det brukar ju vara respekt. Men jag förstår ändå inte. Adam Sandler verkar mesta gilla underliv, bajs och kiss humor. Men jag kan ju ha fel.

Men det känns inte direkt så när jag ser trailern till Grown ups 2. När jag också läser Jane Magnussons sågning av filmen i DN (26/7) får jag inte direkt någon ny uppfattning. Hon skriver: "jag vill ha mina 101 minuter tillbaka".

Adam Sandler gjorde visserligen Punsch drunk love (2002) med regissören Paul Thomas Anderson, en svart skruvad dramakomedi. I filmen är han ovanligt lyckosam, mycket tack vare hans nedtonade rolltolkning. I en minnesvärd scen får han tillfälle att nyttja sin "galenskap". Han får ett utbrott inne på en toalett (han gillar den miljön som sagt var), efter att han har hållit inne aggressionerna mot arbetskamraterna. Det slutar illa för den där toalettstolen. Komiker har ofta en talang för tragiska, deppiga, misslyckade fucked ups-karaktärer. När får vi se Adam Sandler göra något dylikt igen? Det kanske kan få mig att överväga byta åsikt. TA

2 kommentarer:

  1. Kolla in denna rulle med Sandler, den är inte i klass med A Punch drunk love men både filmen och Sandler imponerar. Post 9/11-tema med en neddämpad Sandler som lyssnar på Bob Dylan.

    http://www.imdb.com/title/tt0490204/

    SvaraRadera
  2. ja just det, den skulle ju kunna vara något! Tack för tipset!

    SvaraRadera