Sidor

tisdag 10 januari 2017

Snön faller och vi med den


Intressant text i Svd kultur om snön på film och vad det rymmer för tolkningsmöjligheter (Under strecket, Svd, kultur, 2017-01-08, Var uppmärksam när det snöar på vita duken, Jeana Jarlsbo).
http://www.svd.se/var-uppmarksam-nar-det-snoar-pa-vita-duken

Tänker på de filmer som för mig är starkt för knippat med kyla, gigantiska mängder snö och dessa helvita universum. Det rör sig om följande filmer egentligen;

Örnnästet (1968), James Bond-filmerna I hennes majestäts hemliga tjänst (1969), Älskade spion (1977), Ur dödliga synvinkel (1981) och Levande måltavla (1985), Truffauts Siren från Mississippi (1969), Lida (1990), Rymdimperiet slår tillbaka (1980) och The shining (1980).

 Vi noterar, fyra agent 007 uppdrag och två Stephen King filmatiseringar , det säger kanske något, vem vet.


Anmärkningsvärt är ju också att Lida eller Misery, som den heter på engelska utspelar sig mestadels inomhus. James Caans olycklige författare hittas ju i en smärre snöstorm efter en allvarlig bilolycka. Han blir gravt rörelseförhindrad och omvårdas av en galen Kathy Bates, i hennes hem. Stundtals utspelar sig filmen i det där obehagliga hushållet, där författaren hålls fången av en fantastisk beundrare. Det märkliga är ju hur påtagligt man känner kylan och snön, utan att nödvändigtvis se den hela tiden.....


Det finns ett antal  andra filmer, man kan hänvisa till , beträffande snö. Som till exempel Tarantinos The hateful eight (2015), som också Under strecket-skribenten Jeana Jarlsbo, också gör. Skribenten hyllar särskilt filmens inledning, där snön tycks spela en stor roll likaså ett övergivet krucifix och två dragningshästar.

Filmteoretikern André Bazin förklarade filmmakares förkärleken till snön vara likadan som till röken på film. Dessa är fotogeniska och det handlar om rörelse. Samtidigt ska inte snön underskattas. Under dess vita och enformiga form finns en rad symboliska metaforer, för t e x förgänglighet, bedrägeri osv.
I Jeana Jarlsbo essä refereras det till filmen All that heavens allows (1955, Morgondagen är vår)


Skribenten menar att snön i den filmen får en avgörande roll för "känslan av en tidsmässig obestämdhet". Går det minuter, dagar, år? Svårt och säga, menar Jarlsbo. När jag läser om filmen blir jag genast intresserad. Det verkar vara ett kärleksdrama med Rock Hudson och Jane Wyman (i min värld , alltid förevigad med rollen som Angela Channing i Falcon Crest)

Det  refereras även  till Orson Welles Citizen Kane (1941) och en scen där pojken Charles Foster Kane kastar snöboll mot en skylt. Just då är han högst ovetande om att han är bara några minuter ifrån och skiljas ifrån sin moder. Här görs övergångar mellan pappersförhandlingar med modern och pojkens lek i  snön med kälken. Vita pappersarken skrivs under med svarta prickar och övergångar till den vita snön och den svarta pricken. Pricken kommer uppenbarar sig i form av en främmande mannen som kommer få pojken och kämpa emot.  http://www.svd.se/var-uppmarksam-nar-det-snoar-pa-vita-duken
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar