Sidor

fredag 8 augusti 2014


Hittade ett gäng DVD-filmer i en trappuppgång i en port söder om Stockholm. "Varsågod och ta" läste jag på en lapp som låg överst på filmtraven. Vad hittade jag då? Mest skräp och action-filmer. Men så ser jag den ligga och glänsa med sitt lite silver glättiga fodral. TRANSFORMERS (2007). Hinner inte tänka , inte ens fundera. Filmen har fått sig ett nytt hem...

Ni vet, ibland har man ju bestämda uppfattningar om saker och ting. Men inte riktigt fog för ställningstagandena. Ibland dömer man fort bort filmer. Måste erkänna att Transformers hör nog till den olyckliga skaran. Minns väldigt vagt de animerade , tecknade filmerna på 80-talet. Men det är vagt som sagt, vilket gör att jag minns inte karaktärerna och inte ens namnen på maskinerna. Det gör väl knappast någonting.


I Michael Bays film börjar historien extremt i hetluften. Amerikanska soldater kommer undan med nöd och näppe , i Mellanöstern, närmare bestämt vid Qatar. De har attackerats av maskiner (tänker faktiskt lite på Bays magplask Pearl Harbour). Få överlever attacken. Försvarsministern (Jon Voigth) får informationen tidigt men kan knappast ana vad som väntar nationen...

Det småskaligare, det mer fredliga, mänskliga och det ungdomligare inslagen är betydligt roligare och mer medryckande än explosionerna. Prat-före Studenten Sam (Shia Labeouf) verkar intresserad av sin släkthistoria. På skol- lektionen försöker han sälja sina förfäders kvarlevor för att tjäna ihop till ett bilköp.  Detta är inte i lärarens smak. Skolans snyggaste tjej (Megan Fox) följer dock hans redovisning med stora ögon. Sams far köper honom hans första bil. En gammal begagnad gul skrothög med fartränder. Tror vi....

Visst skulle jag kunna skriva att jag är för gammal för en film som Transformers.Visst skulle jag kunna fortsätta med att skriva att jag fattar inte allt i filmen. Visst skulle jag också kunna skriva att jag tycker det är töntigt, med en maskin som utbrister I AM MEGATRON!.Och ett nästan övertydligt och repeterande budskap i filmen rakt igenom: OFFRAR DU INGET, VINNER DU INTE...
Men jag väljer att inte ägna större fokus på det.



Transformers är minst sagt spektakulär. Det är ett lekfullt actionäventyr med humor, distans och högt tempo som det vilar något bekant med. High school miljön, 80-talsmusiken (The Cars hit Drive), Labeoufs och Foxs samspel har charm, laddning och hjärta. Det går heller inte bortse ifrån de hisnande effekterna och kraften i filmen. Mindre och utmärkta biroller från favoriten John Turturro och Bill Nunn. Michael Bay har åstadkommit Pojkäventyrs-matinén för 2000-talet. Pearl harbour är förlåten (2001). TA  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar