Sidor

onsdag 20 juli 2016

Chabrol undersökte Människan och Brottet

Heléna (Stéphane Audran) lever tillsammans med maken Charles (Michel Bouguet) och sonen Michael. Maken Charles misstänker att hans hustru är otrogen. Han anlitar en privatdetektiv för och få saken bekräftat och bevisat. Efter fyra dagar får han också svar från privatspanaren. Charles fru Helena har en affär en författare som heter Victor Pegala....
Charles söker upp sin hustrus älskare och de sätter sig ner och konverserar och dricker whiskey.....

Regissören Claude Chabrol (1930-2010 var en av ledargestalterna för franska nya vågen som började ta form i slutet av 50 och i början av 60-talet. Enligt imdb.com gjorde han över 70 filmer och en av dessa var Mannen - hustrun - älskaren (1969). Här röker man lika mycket som i Mad men, och kvinnorna har stil och någonstans skymtar tomheten fram. Vilka skulle Charles och Heléna vara utan sin son?


Chabrol var inspirerad liksom sin landskamrat Truffaut av Hitchcock. Han hyste  en liknande fascination över kriminalitet och brottslighet som skräckmästaren. Om Hitchcock kunde nästan spendera en livstid och tänka ut "det perfekta brottet" skulle hans franska vänner skildra mer drivkrafter bakom kriminella handlingar.

I Chabrols Slaktaren (1970) härjar en seriemördare i en liten sömnig småstad. Det briljanta i filmen är historiens centralfigurer , ett omaka vänskapspar, bägge kommer under filmens gång förr eller senare bli föremål för tittarens misstankar. Den ena känsligt störd (Jean Yanne) från kriget och den andre (Stéphan Audran) är kärlekssjuk efter en avslutad men smärtsam relation. Och här finns även klassperspektivet , en viktig detalj som genomsyrade flera av Chabrols filmer.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar