Gangs of New York(-02) var ambitiös, men tok för lång, The Aviator (-04), visuellt makalös , men i övrigt mycket att önska. Bringing out the dead (-99) var en enda lång gäspning, och fick en bara längta till att se om Taxidriver. Och The Departed (-06)var snyggt plåtad men ack så ljummen.Fredrik Sahlin hyllade Shutters island i Kulturnyheterna (18/2) för SVT. Sahlin sa att “Lehanes mästerliga roman i Scorseses händer har blivit en tät och spännande thriller". Scorsese hade verkligen “ansträngt” sig den här gången. Och Sahlin såg filmreferenser till inte mindre än mästaren Hitchcock (!) P1 Kulturnytts Måns Hirschfelt var dock inte lika lyrisk (18/2) http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=478&grupp=8682
. Han menade att Shutter island bekräftar bara på nytt att Scorsese inte längre har något att säga med sina filmer. Scorsese är enbart intresserad av filmernas utseende. Yta framför innehåll, alltså. Vem ska man då lita på? Sahlin eller Reinfeldt, nej, jag menar Sahlin och Hirschfeldt…
TA
Jag hoppas som fan på Shutter Island! Men som du skriver, man blir ju lite skeptisk med tanke på hans senaste filmer. Snygga, kompetenta men ack så opersonliga och utan samma hetta som förr. Som Sahlin sa på Kulturnyheterna om The departed, att den nästan var som en Scorsese kopia.
SvaraRaderaFinns det nåt samband mellan det faktum att Casino var Scorseses senaste riktigt, riktigt bra film och att det också kanske var De Niros senaste riktigt, riktigt bra film?
Di Caprio är ju bra, men de filmer han och Scorsese gjort står sig ju rätt så slätt mot de som De Niro & Scorsese gjorde...