Sidor

torsdag 27 maj 2010

Galna tider för galna män

Det fanns en tid, en tid inte alltför länge sen, då det svenska filmdistributionsbolaget Noble Entertainment slog till med galapremiärer som t ex för Mikael Håfströms Hollywood- satsning "1408" då de bjöd in regissören och hade en visning av filmen med röda mattan och kändisar från bådeA- och B-listan. Och efterfest på Hotell Reisen med bjudkäk och dricka och the whole shabam. Jag var där och det var lite coolt, vi åkte inhyrd buss från bion till Reisen och festade med kändismaffian och det kändes lite som om man var i Beverly Hills och gick på på en Hollywood- premiär med creme de la creme och glitter och glamour.

John Cusack önskar att han var på Hotell Reisen istället för rum 1408

Men sånt kostar ju. För ett par år sen körde Noble nåt liknande med Rambo, den fjärde rullen om Vietnam- veteranen John Rambo och det var också galapremiär och efterfest på Cafe Opera, inte lika påkostat som 1408 men ändå.
Det kostar på, speciellt om man inte har ett amerikanskt moderbolag som backar upp, och undrar om baksmällan och räkningen kommit nu? Bolaget har nämligen hamnat i nån slags malpåse, de är nära konkursens brant och är under nåt som kallas revision (tror jag) dvs man försöker med hjälp utifrån rädda bolaget så att man kan betala skulder och räkningar till höger och vänster.
Under tiden får inte bolaget ge ut några filmer och det mesta som planerats att ges ut kommer inte släppas, en del kommande titlar, som t ex Solsidan, bjuds ut till andra bolag att slåss om.

Mad Men ges ut av Noble. Need I say more? Mad Men är kanske den hetaste tv-serien just nu och har toköverösts med priser och lovord och när den splitternya tredje säsongen skulle släppas i Sverige var efterfrågan enorm och släppdatumet var sagt den 19:e maj. Men så rämmade marken under Noble.
Nästa försiktiga prognos blev veckan efter, den 26:e. Inget. Helt tyst. Förutom i DN där man kunde i morse kunde läsa att boxen skulle släppas i dag.



Ingen Mad Men säsong 3. Den kanske mest efterfrågade, populära och bästa tv-serie som finns just nu har hamnat i nåt slags limbo, inget vet nånting och det är mest synd om kunderna, om alla fans som suktar efter mera reklam-män på Madison Avenue. Visst har den visats på tv, men som jag själv funkar så vill man helst se allt koncentrat och i ett svep.
Nu vet ingen vad som händer. När det händer. Om det händer. Mad Men säsong 3 och de tidigare säsongerna går en okänd framtid till mötes.

Precis som andra, mindre hypade släpp som bolaget skulle ge ut i samband med konkurshotet. Spritindränkta Barfly är en sån rulle som jag hade sett fram mot, den har inte funnits på dvd tidigare (inte vad jag vet i alla fall, alltså i Sverige), kom 1987, och jag såg fram mot att se om en gammal sunkig favorit med en ännu sunkigare Mickey Rourke i rollen som ärkesvinet och fyllot Henry Chinaski, dvs författaren Charles Bukowskis alter ego.


Kärlek...

Har för mig att jag tyckte den var kanon och gillade att Rourke som vid den här tiden, vid 80-talets mitt, ansågs som en ny Marlon Brando. Hade några år tidigare skaffat sig en plats i Hunk-Heaven med mat-sex-rullen 9 ½ vecka, och väljer då att göra en film som Barfly om ett skrivande fyllo som gillar att slåss.
Faye Dunaway syns också bland barerna och är ingen beauty queen hon heller, men likväl som vanligt mycket bra även i denna film.
Har jag för mig i varje fall.

Nu har jag köpt en import-utgåva av Barfly som verkar vara finsk men den har svensk text och hoppas inom kort kunna ge en recension här på AT.

Skulle inte förvåna mig om det går åt skogen för Noble, men jag håller tummarna att det ordnar sig. För Noble har en bra katalog och ger alltid ut en bra mix av nytt och gammalt, brett och smalt. Och det är alltid mycket snygg och påkostad design på omslagen.

Men just nu är jag mest förbannad på Noble.
En Mad Man.

GS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar