Sidor

söndag 30 maj 2010

Världens coolaste - 80!

Idag måndag den 31:a maj 2010 fyller Clint Eastwood 80 år!



Jag har aldrig träffat Clintan personligen men var en av alla journalister i ett fullpackat Grand Hotell på presskonferensen till De Skoningslösa (Unforgiven) 1992 och när han sen eskorterades ut passerade han ganska nära mig och jag var skakig och knappt kontaktbar resten av dagen. Och då ska man veta att jag hade gillat Clintan länge, i stort sett ända sedan jag blev biten av konstarten kallad Film. Exakt när det var minns jag inte, men det tog rejäl fart i samband med Star Wars, alltså 1977.

Förutom Gert Fylking som satt längst fram utklädd till en indian och skämde ut sig så märktes en atmosfär bland alla i salongen att mannen därframme vid podiet inte var någon dussinskådis, inte ens en filmstjärna utan en superstjärna. En levande legend.

Idag 16 år senare har Eastwoods status bara ökat än mer, respekten och inte minst kritikernas syn på den gamle actionhjälten har ändrat utseende och gått från att han var en konservativ, fascistisk hämnare till en av de största amerikanska filmregissörerna. Och den absolut störste regisserande skådisen genom alla tider.

Clintan fascinerar mycket för att han är hemlig. Inte många vet mycket om hans privatliv förutom att han varit gift flera gånger och har många barn (7 stycken!). Han var borgmästare ett tag och uttryckte då både demokratiska och republikanska åsikter. Han pratar aldrig om sig själv, knappt ens om filmerna han gör eller är med i, vilket ofta varit samma sak. Han har regisserat 35 långfilmer, varav 21 har han spelat huvudrollen i. Hyfsat imponerande, speciellt med tanke på att han bara blivit bättre och bättre med åren och det hör ju inte till vanligheterna. Hur många stora regissörer visar inte prov på att de haft sin bästa tid bakom sig när de fortsätter göra en medioker film efter en annan?


Om Gran Torino (2008) är Clintans sista film framför kameran så är det en mycket värdig avskedsföreställning med Eastwood som skådis. Filmen är ett mästerverk, en stark film som nästan kokar ner vad alla hans filmer handlar om, den ensamma mannen som vill vara ifred men tvingas ta ställning och hamnar i konflikt med illasinnade människor och som är villig att offra sig själv för andras välgång.
Många ville gärna tro och hoppas att Gran Torino var tecken på att Eastwood skulle damma av Dirty Harry igen, men det visade Clintan direkt att det fanns ingen chans att så skulle bli fallet. Han var för gammal för det. Punkt slut.

Däremot kan man nog se Gran Torino som nån slags värdig variant på en Dirty Harry på ålderns höst.

Många filmskribenter skriver ärligt att de förut haft problem med Eastwood och hans filmer, att de inte tagit honom på allvar och inte insett hans storhet förrän på senare år.
Själv kan jag ärligt säga att jag alltid älskat Clintan och hans filmer. Även de mer komiska Den vilda fighten och Nu fightas vi igen och Pink Cadillac och även om jag kände mig något tveksam till Broarna i Madison County så tvingades jag kapitulera när jag väl såg filmen.


För mig har Clintan alltid varit den coolaste, ballaste och snyggaste filmstjärna som funnits. Endast Steve McQueen i filmer som Bullitt, Getaway - rymmarna och Äventyraren Thomas Crown har varit där och nosat men aldrig riktigt kommit i närheten av Eastwoods kisande ögon, hans stenansikte som aldrig var utryckslöst, hans enorma karisma, hans isande coolhet.

En av hans bästa filmer är Den Gode Den Onde Den Fule, men ful kunde han inte vara. Det var han för snygg för. God och Ond och ibland både och (som i hans spaghetti-westerns) men för mig är regissören Clint Eastwood en av de absolut bästa regissörerna som funnits och helt klart den kanske mest jämna. Som filmstjärna är han helt enkelt den störste, den bäste, den vackraste och den coolaste som gått på denna jord.


Grattis Clint Eastwood, 80 år ung!


Några av mina favvisar av och med Clintan:

Den Gode Den Onde Den Fule (1966)
Coogan's bluff (1968)
Kellys Hjältar (1970)
Dirty Harry (1971)
Joe Kidd (1972)
Mannen utanför lagen (1976)
Flykten från Alcatraz (1979)
Sudden Impact (1983)
Tightrope (1984)
De Skoningslösa - Unforgiven (1992)
A Perfect World (1993)
I Skottlinjen (1193)
Mystic River (2003)
Million Dollar Baby (2004)
Gran Torino (2008)

Vilka är dina Clintan-favoriter?
GS.

1 kommentar:

  1. Broarna i Madison County faktiskt ;o) Håller mer dig om utseendet. :o)

    SvaraRadera