Sidor

tisdag 18 maj 2010

Filmer vi inte vill vänta på 2


Frågan är om inte den film jag i varje fall mest väntar på är Sofia Coppolas hett efterlängtade Somewhere, Coppolas första film sedan Marie Antoinette (2006).
Vet inte så mycket om handlingen mer än att det involverar en skådis (Stephen Dorff) som vid ett besök av sin dotter (Elle Fanning) börjar omvärdera sitt liv, eller vilken typ av musik hon har med den här gången.

Dorff och Fanning i Somewhere

Men med tanke på att jag älskar alla av Coppolas filmer så är det oundvikligt att förväntningarna blir höga. Jag vet inte hur många gånger jag sett Lost in Translation och Marie Antoinette men varje gång jag ser främst dessa två blir jag lycklig och upptäcker nya saker nästan varje gång. Inte minst är det så ball hur hon integrerar musiken på ett sätt som gör att hennes filmer begåvas med en väldigt speciell känsla och atmosfär.

Somewhere ser ut att ha världspremiär på Venedigs filmfestival i september. Kan man hoppas att Stockholms Filmfestival visar den i november? Och att de tar hit Coppola, det vore coolt!

Å denna väntan...

GS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar