Sidor

söndag 15 mars 2015


I Stefan Jarls Dom kallar oss mods (1968) ser vi två ungdomar, Kenta och Stoffe springa runt på Stockholms innerstads gator. De jobbar inte. De festar mestadels av dagarna och nätterna och de vill inte ställa sig in i leden och bli en "Svensson".
Deras kompisar tror inte att deras vilda leverne kommer hålla i längden. Kenta och Stoffe kommer aldrig vinna. De har missbruket i blodet och förr eller senare kommer de falla....

Dem dåvarande filmskoleleverna Stefan Jarl och Jan Lindqvist mötte Kenta och Stoffe första första gången vid ett reportage för tv-programmet Stänk. Men inslaget vågade inte kanalen visa.
Filmarna påbörjade då en dokumentärfilm om ungdomarna.
När filmen var färdig var ingen filmdistributör intresserad. Det blev diskussioner om en sexscen och det följde en debatt i tidningarna. Olof Palme försvarade filmen. Till slut löste det sig med filmdistribution. (s. 225, Tusen svenska klassiker, Gradvall, Nordström, Nordström , Rabe) Filmen visades under namnet "They call us misfits" i England och i USA. I Sverige blev filmen en stor publikframgång. http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=4783&type=MOVIE&iv=Comments
   
Stefan Jarls film är inte bara ett ypperligt tidsdokument, det är också en unik studie och porträtt av unga män som sviks av samhället och "går sin egen väg". Det dunkar en vrede i filmen, en hårdeggad energi likt Sex Pistols ("No future") som slår uppåt och mot maktens korridorer. Här finns också ett tidlöst uppror och tankar som hör ungdomen till: att aldrig bli "tråkig", "vanlig" och "Svensson". Men inte bara det. Kenta och Stoffe föredrar och välja flaskan än och hitta någon sysselsättning eller hobby. De verkar mest bry sig om frisyrer, cigaretter, alkohol, brudar och rockmusik.

Vad står mods begreppet för? Min tidigare bild av mods är ju den engelska varianten, med vespor, The Who och gröna parkas. Inga sådana attribut går och se i den här filmen. Det är långt hår, och en punkig attityd som gäller. Ingen får sätta sig på dig.... Håret har visserligen en central roll i modskulturen, det gäller ju och utmana dem rådande normerna (Yul Brunner idealet)....

Varför kallas Kenta och Stoffe för mods? Begreppet används för att visa ungdomar som håller till vid samhällets utkanter och marginaliserade tillvaro. De tar starkt avståndstagande ifrån borgerlighetens normer i med frisyrer, kläder, fritid och livsstil. http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=4783&type=MOVIE&iv=Comments

 Man ser på filmen med blandade känslor. Det är slutet av 60-talet och samhället har förändrats. På gott och ont. Men inte allt. Några scener syns ifrån Sergels torg. Killarna springer runt där hej vilt och hoppar över parkbänkar och utmanar mötande fotgängare. Den vilda ungdomen. Vi mot världen.
Vid "plattan", vid T-centralen betraktar dem alla "Svenssons" och sjunger "Små knegare, små knegare, så lustiga att se"... föraktet som de hyser går inte att ta miste på. Deras jakt efter bostad väcker min oro. Deras fattiga frukost, där de delar hårt knäckebröd och cigaretter stillar inte ens hjärta, inte på något sätt.
Så vad kan man säga? Vad försökte Kenta och Stoffa åstadkomma? Vad hade dem tyckt om Sverige 2015? Vilka är dagens Kenta och Stoffe i Sverige? Finns dom tro?
 TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar