Sidor

torsdag 11 februari 2016

Spotlight på Spotlight!

BIO
SPOTLIGHT
Amerikanskt drama från 2015
Sverigepremiär 12 februari 2016.
Regi: Tom McCarthy
I rollerna: Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, Mark Ruffalo med flera.
Längd. 2 timmar 8 minuter
Betyg: AT AT AT AT AT



Regissören och skådespelaren McCarthy är nog mest känd för sin debutfilm som regissör, The Station Agent (2007), som blev en både publik- och kritikersuccé. Som skådis har man kunnat se honom i bland annat tv-serierna The Wire och Boston Public, han har synts på bioduken i bland annat Ben Stiller-komedin Meet the parents: Little Fockers (2010) och i katastrof-rullen 2012 (2009).

Med Oscarsnominerade Spotlight får han sitt definitiva genombrott och trots de stora namnen framför kameran så är det här ingen storbudget-film, utan mer i stil med de mindre, mer personliga filmer han gjort innan. Vet inte om det stämmer, men det sägs att Keaton och Co. gick ner i lön för att filmen skulle kunna göras utan att kosta för mycket.



Filmen utspelas i början av 2000-talet, det är precis innan, under och efter elfte september 2001 och vi följer journalisterna på Spotlight, namnet på en redaktion hos tidningen Boston Globe, som jobbade med undersökande journalistik, och hur dem börjar nysta i en pedofilskandal inom den katolska kyrkan i Boston.
Ju mer de börjar undersöka, desto mer framstår det tydligt att inte bara starka och högt uppsatta krafter inom kyrkan börjar motarbeta dem, utan även andra krafter i staden, som har hjälpt till att mörka de hemska händelserna genom åren. Boston var och är, antar jag, en av de starkaste Katolska fästena i världen.

Många jämförelser har gjorts med den klassiska murvel-rullen Alla presidenters män från 1976, den antagligen bästa och mest kända filmen om journalistyrket, och visst finns det likheter mellan hur Robert Redford och Dustin Hoffman som journalisterna Woodward och Bernstein avslöjade Watergate-skandalen och Spotlight där vi får följa ett gäng dedikerade och orädda murvlar i jakten på sanningen om de katolska prästernas övergrepp på barn. Något som så småningom gav eko ändå bort till Vatikanen.



Inte minst i skildringen av arbetet bakom rubrikerna, så att säga. Det här är alltså en tid då internet visserligen fanns, men inte dominerade media på samma sätt som idag, och tillsammans med andra faktorer (som t ex ekonomi) gjorde att hela industrin brakade ihop och idag ser ganska annorlunda ut. Tidningar läggs ner och allt mer sker på nätet.

Spotlight är en rakt, lite gammaldags berättad historia där journalisten framställs som hjälten. Utan några speciella åthävor och utan visuella knep lyckas McCarthy engagera oss rejält och det blir både väldigt spännande och starkt ju längre fram i storyn vi kommer. Och ju starkare strålkastarljuset blir mot de katolska prästerna vars kyrka gör allt för att mörka händelserna.

Sexfaldigt-Oscarsnominerade Spotlight är en mästerligt exempel på en ensemblefilm med stjärnor där stjärnorna inte lyser starkare än storyn eller karaktärerna.
Spotlight berättar en viktig historia. Eller flera viktiga egentligen.
Och man undrar ju hur många andra hemskheter därute som väntar på att berättas, som väntar på att en strålkastare som komma att lysa på dem.

Att lyckas göra en så pass tät och spännande och engagerande film om detta ämne utan att det blir tråkigt eller spekulativt är en bragd. Och man blir faktiskt ganska så lycklig, trots allt, när man går ut från biografen. Som man alltid blir när man sett en helgjuten film.

GS.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar