Sidor

söndag 10 januari 2010

Inte bara för Trekkers




STAR TREK
Regi: J J Abrams
Medverkande: Chris Pine, Zachary Quinto m fl
Speltid: 2 tim 7 min
Betyg: AT AT AT AT (Blu-ray-utgåva)


Efter mycket om och men såg jag till slut den nya Star Trek filmen, regisserad av tv-serie gurun J.J Abrams som legat bakom succéer som Lost och Alias.
Som den Star Wars- fan jag fortfarande är så har jag alltid haft ett motstånd mot Star Trek, det har liksom varit antingen eller där. Star Wars är fantasy och matiné-äventyr medan Star Trek är science-fiction och mer teknik än magi. Jag har försökt komma in i den där världen, försökt se ett par filmer och tv-serier för att kanske hitta nåt som gör att jag fastnar. Men nej, det har inte funkat. Inte förrän nu, när Abrams mot alla odds lyckades förena det som en gång gjorde Star Trek så stort och populärt med något nytt och modernt och mer actionbetonat.

Abrams har lyckats med att göra sig populär bland de mest konservativa Trekkers och även fått med sig såna som jag som varit så skeptisk till hela Star Trek- grejen med ett snyggt, underhållande äventyr som det verkligen svänger om!

Utan att vara expert, som sagt, så känns storyn typisk Star Trek med svarta hål, tidsresor och annat vetenskapligt och de har även lyckats få med Leonard Nimoy, alltså original- Spock, med här på ett häftigt sätt.
Star Trek - the future begins är originaltiteln och det ska väl betyda att sagan om Star Trek börjar här, det är alltså en prequel till de tidigare typ 10 eller är det 11 filmerna och alla kända karakärer finns med. Spock, Kirk, Scotty, Sulu och så vidare.

Abrams har i alla fall lyckats få mig att vilja följa med på fler Star Trek äventyr i framtiden med detta visuella fyrverkeri till actionfilm som också har mycket humor, distans och fantastiska effekter. Och jo visst är det Eric Bana som syns bakom sminket som den Romulanska kaptenen som blivit en svuren fiende till Spock och hans folk.
Också kul och oväntat var att se Winona Ryder i rollen som Spocks mänskliga mamma!

Som Star Wars fan, får man säga Live long and prosper?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar