Sidor

lördag 30 januari 2010

Kopian eller originalet

Inom kort har Jim Sheridans (Min vänstra fot, I faderns namn) film Brothers
svensk premiär (26/2). Den känns på förhand som en publiksuccé med stjärnor
som Natalie Portman, Tobey McGuire och Jake Gyllenhaal i huvudrollerna.

Det finns dock ett Men...

Filmen är en remake på danska Susanne Biers Bröder (2004). Danska filmen är
en av mina favoritfilmer. Ödesmättad, gripande historia med ytterst välspelad
emsemble: Ulrich Thomsen, Connie Nielsen och Nikolaj Lie Kaas. Och att inte
förglömma de fantastiska barnskådespelarna, Sarah Juel Werner och Rebecca Logstrup!
 Såg nyligen trailern av den amerikanska versionen, Brothers, vilket inte bådar gott.
Tobey McGuire axlar Ulrich Thomsens roll, familjefadern, den äldre och ordentlige av bröderna som återvänder från krigets Afghanistan. McGuire påminner i utseendet till viss del av Thomsen, men känns ändå fel i rollen. Han tenderar att spela fullständigt över. Och det är vad filmen Brothers verkar vara i ett nötskal: För mycket...

Brothers får mig att erinra en annan remake, nämligen The Departed (2006). Filmen är en kopia av thrillern Infernal affairs (2002). En högklassig thriller, intelligent och ohyggligt spännande om polisens och maffians infiltratörer i nutida Hong Kong. Martin Scorseses film The Departed är ljummen i jämförelse med det kinesiska originalet. Skådisarna är klart felvalda: Leonardo Di Caprio och Matt Damon är chanslösa mot Tony Leung/Andy Lau.
En del av både Infernal Affairs och Brödernas storhet går inte att köpa för pengar, eller ens efterapa. Det handlar främst om kulturellt kapital i form av språk och temperament.
Men vem vet, låt oss hoppas att jag har så fel som jag bara kan ha. Tänk om vi blir smått förvånade av Brothers, och att vi ser en utveckling som faktiskt har hänt tidigare.
Då nyinspelningar överträffar den äldre utgåvan; Het sol (1960) blev The Talented Mr Ripley (1999) och Slå nollan till polisen (1954) blev Ett perfekt mord (1998).
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar