Sidor

söndag 2 november 2014


I den utomordentliga HBO tv-serien Oskrivet blad (2005) följer vi tre skådespelare och hur de kämpar för ett genombrott i Hollywood. De är kurskamrater i Goddard Fultons (Frank Langella) skådespeleri-kurs. Bryan får ihop det med Krista.
Deras kärleksmöte var jag djupt berörd av när det begav sig. Fullständig förälskelse, med kemi, snabba hjärtslag, blickar, humor, värme, omfamningar och längtan. Ord kändes överflödiga.

Läraren spelad av Frank Langella i serien Oskrivet blad (2005).

Nära och kära (2005)


Under seriens gång tar Bryan ett steg framåt i sin utveckling och får en roll i en film, Nära och kära (2005) där han spelar mot stjärnor som Meryl Streep och Uma Thurman.
Hur är själva filmen då?
Sådär, vill jag påstå. Trist och anmärka, men jag har sett allt förut. Pojke möter flicka, han jude, hon 14 år äldre än honom, i mysiga New York miljöer längs promenader på Manhattan, klubbar och barer, biografer osv. Fotografen Rafi (Uma Thurman) faller handlöst för judiske konstnären David (Bryan Greenberg) från första ögonblicket. I en biograf-kö. David är där med sin flickvän. Men han har bara ögonen för Rafi.  De säger några fraser till varann utanför toaletten.

Men vad hänger jag upp mig på? Jo, jag förstår som vanligt inte vad hon ser i honom. Han är alltför "vanlig" , V-ringade tröjor, jeans, luvtröjor, han sticker inte ut. Rafi  däremot ser ju överjordisk vacker ut. Fotomodell. Stjärna lyser över Betlehem. Filmen tappar fart och blir jönsig när det visar sig att Davids mor är Rafis terapeaut (Meryl Streep)

Och som ni förstår så är det här en film som knappast klarar Bechdeltestet. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar