Sidor

måndag 10 november 2014


NIGHTCRAWLER amerikansk film i regi av Dan Gilroy
medverkande: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton och Riz Ahmed.
Speltid: 117 min
Betyg: AT AT AT

En-störningen Louis Bloom (Gyllenhaal) hittar sitt kall. Han filmar brottsplatser, mordoffer och brutala saker och säljer bildmaterialet till TV-nyheterna. Till skillnad mot proffsen går han alltid en bit längre. I hans material finns det alltid mer blod och lite otäckare bilder. Han viker sig inte.
Bloom får en fot in på en av de större nyhetskanalerna. Kanalen har de lägsta siffror av tv-tittare och är behov av ett lyft. Nyhetschefen Nina (Russo) är först motvillig till Blooms samarbete. Men ändrar sig. Och plötsligt är inte längre journalistikens etik längre vatten värd. I den cyniske mediecikusen färger sociopaten Bloom allt för väl in.

I Sidney Lumets Newroom (1974) planterades "tv-journalistikens död och utveckling". I den filmen valde Faye Dunaway tv-chef och visa klipp och material av extrema terrorgrupper utför dåd. Här existerade ingen reflektion eller ens etiska förhållningssätt kring materialet.

I Nightcrawler är det Rene Russos tv-chef som gläds åt makabra och eländiga bilder på mordoffren. Mycket blod säljer ungefär. I båda filmerna ser vi två tv-nyhetskanaler på dekis, tittarsiffrorna sjunker, och vad är de redaktionerna beredda att göra för att vända trenden?  Det krävs oväntad "hjälp" utifrån....

Regissör Gilroy förbereder scen mellan Gyllenhaal och Riz ahmed.

Regissören Dan Gilroy regidebuterar med den här filmen, han har en bakgrund som manusförfattare, har bland skrivit Freejack (1991). Nightcrawler präglas av snygga bilscener i den förföriska Los Angeles natten. Kan tänka mig att filmen kan bli en kultklassiker. Gyllenhaal firar triumfer och har flera fenomenala scener och repliker.  Det här är hans stora stund , lik Robert De Niros Travis i Taxidriver (1976). Louis Bloom kör bara på. Han ska ha det han vill ha. Han tänker inte gå ner sig eller bara ge med sig. Han struntar i andra människor. Han följer och håller sig till sin plan. Han saknar det man brukar säga ; moralisk kompass.

Storyn är på ett sätt originell. Jakten efter nyheter och vi följer kameramän och en galenpanna köra extremt fort längs hela Los Angeles, nattetid. Efterfrågan på bildinformation är hög och tillgången desto svårare. Louis Bloom följer allt genom polisradio och tar sig fram via GPS och kartläsare som han anställer. Men filmen blir aldrig riktigt spännande, tyvärr. Man väntar sig överraskningar, men väntan är förgäves. Man väntar sig misstag från Louis Bloom , men han håller sig flytande. Filmen saknar finess, intelligens och fantasi. Även om Gyllenhaal briljererar, frågar jag mig: Har vi inte sett tillräckligt med galningar på stor vit duk? Finns det plats för några fler? TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar