Sidor

lördag 22 november 2014


Pratade Star Wars med en arbetskamrat. Vi delade kärleken till de tidiga filmerna (1977-1983). Mindes hur man önskade sig ett lasersvärd i julklapp. Tomten gjorde sällan mig besviken. Men det tog inte många minuter förrän svärdet var trasigt. Lekte man Luke Skywalker så var det ju hårda strider...


Min barndoms jul gick ofta i Star Wars tecken. Tomtar var inte för mig. Det var bomullstussar och Skywalker, Han Solo, robotar och prinsessan Leila. Och gärna figurerna från Rymdimperiet slår tillbaka (1980). Det var min julinredning i mitt pojkrum. Och fortfarande vid nästan 40 års ålder föredrar jag gärna detta framför en julstjärna och adventsljusstakar. Är det jul , så är det Rymdimperiet slår tillbaka...


Min arbetskamrat berättade för mig att fascinationen för Star Wars fortskrider in i ett nytt decennium och in i en ny generation. Men det är kanske inte hjältarna som överlever som förblir odödliga alltid. Tydligen ritar barnen varken Skywalker, Solo eller Leia. Nej, de tecknar Darth Vader! Och om en vecka dyker ju Dave Prowse (som spelade Vader i filmerna) upp på Stockholmsmässan. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar