Sidor

lördag 13 mars 2010

Farväl Corey Haim (1971-2010)


Minns när jag var 10 år och hade sett komedin  Nu är det kört (License to drive, 1988) på biografen Rigoletto i Stockholm. Jag ville geniförklara filmen om  Les Anderson (Corey Haim) som försöker febrilt ta körkort. Utan bil är man Nobody och har inte en blekaste chans att få bjuda ut någon tjej från skolan.
Anderson misslyckas med teoriprovet. Men  han håller masken inför polarna (Corey Feldman) och familjen, lånar farsans bil och bjuder ut pluggets snyggaste tjej, Mercedes (Heather Graham) på dejt. En kväll han sent kommer glömma...

Jag var mig inte lik efter den där kvällen på Rigoletto. Bar efter biobesöket ovanstående porträtt av dig i min plånbok. Du och Corey Feldman blev tjejidoler  (omslagspojkar i tidningarna Acke, Frida och Okej) och Mina auktoriteter (jag vet, det uppfattas nog inte som särskilt friskt...)
Allt det du och Feldman sade ville jag också kunna säga. Jag ville också klä mig som er, döda vampyrer , sno farsans bil och dejta snygga tjejer. Du och Feldman gav mig hopp. Hopp om att töntar och förlorare kunde få revansch. Mitt tidiga tonårsliv hade odiskutabelt varit - annorlunda, utan era filmer. 

Må du vila i frid. Du kommer vara evigt saknad. Dina filmer, Lucas (1986), Lost boys (1987) och License to drive (1988) kom in i mitt unga liv och påbörjade min passion för film. 
TA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar