Sidor

lördag 6 mars 2010

Redan en vinnare

Oscarsgalan 2010 (den 82:e i ordningen) handlar enligt samtliga medier, om en sak.
Fejden mellan James Cameron och Kathryn Bigelow. Det mesta talar för att Cameron kniper statytetterna ifrån ex-hustrun. Hans film Avatar räknas som världens dyraste, och det kommer påverka juryn var så säker.
Bigelows krigsfilm Hurt locker, har belönats tidigare och ligger bra till i tiden, men Oscarsgalan har och är fortfarande ett konservativt sällskap. Det vore osannolikt att en krigsfilm tar hem tunga priser, samtidigt som USA utkämpar två frontskrig. Men kanske är det dags för Oscarsgalan att överraska.
Det återstår också att se om värdarna  Steve Martin och Alec Baldwin kan behaga publiken...

Men Oscarsgalan borde handla enbart om den kvinna som jag ser på varje dag. Hon som ler mot mig ifrån bilden som sitter hemma på kylskåpet. Dom där rosenröda kinderna. Leendet, ögonen , jag börjar snart låta som Tomas Ledin. En del av mitt hjärta kommer alltid slå för dig - Maggie Gyllenhaal.
Kommer hon vinna priset för Bästa kvinnliga biroll  för insatsen i Crazy heart? Jag har inte sett filmen än, men hon är redan en vinnare hos mig. Hon utmärker sig som en modig karaktärsaktris, och sticker ut i ett homogent kvinnligt Hollywood. 33-åriga Maggie Gyllenhaal har imponerat i sina roller i udda filmer som Away we go (2009), Sherrybaby (2006) och den sevärda Secretary (2002). Lustigt denna fredag (5/3) då hennes film Crazyheart har premiär samtidigt som hennes yngre bror Jake Gyllenhaals Brothers går upp på svenska biografer.
Jag vet inte när vi hade ett sådant dynamiskt syskonpar senast i filmvärlden som Gyllenhaals.  TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar