Sidor

torsdag 8 januari 2015


En amerikansk ingenjör Peter Bewman (David Morse från Indian Runner) kidnappas i Columbia. Hans förkrossade hustru Alice (Meg Ryan) får oväntad hjälp av en kidnappningsförhandlare, Terry Thorne (Russell Crowe). Han ägnar flera dygn framför en radio för och kommunicera med kidnapparna. Förhandla om lösensumma och säkerställa livstecken av den kidnappade....





Taylor Hackfords film Proof of life (2000) har dessvärre fallit lite i glömska. Den förtjänar bättre. Filmens stjärnor Ryan och Crowe bidrar till gnistor. Meg Ryan är underskattad, man glömmer bort att hon gjorde flera drama och thrillers filmer innan man ville föra in henne i ett fack och göra henne till RomCom-drottning.


Hon visar register här, övertygar och jag blir så förblindad av hennes charm. Vem vill inte dansa cha cha med henne? Och hur kan hennes man vara sådan idiot mot henne? Jo, det finns ju en tanke med det, givetvis. Frågan är hur mycket spelar Meg Ryan och hur mycket är hon bara sig själv? Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan.

Och Russell Crowe får vi inte glömma bort. Han är vår tids ur typiske actionhjälte. Han är komplett, tystlåten som Steve McQueen, hans lugn, behärskning och allvar inger förtroende och tyngd. Fick jag bestämma skulle han spela filmhjälte i varje film och han skulle synas mer. Vi kan helt enkelt inte få för mycket Russell Crowe. När jag ser filmen  Proof of life blir jag dock varse om hans australiensiska dialekt, vilket jag inte tänkt på tidigare (har en arbetskollega som stör sig väldigt mycket på den).
Slutfinalen är hjärtskärande.

Men i riktiga livet blev Meg Ryan och Russell Crowe ett kärlekspar. Ryan lämnade sin dåvarande man Dennis Quiad.

Harrison Ford var tänkt att spela förhandlaren Terry Thorne, men tackade nej.
Filmen är dedikerad David Morse stuntman och stand in Will Gaffney som tragiskt avled under inspelningen i en lastbilsolycka (http://www.imdb.com). TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar