Sidor

onsdag 21 januari 2015

The return of Michael Mann... or what?

Om man är filmfreak är det nu för tiden nästan omöjligt att inte veta om en favoritskådis eller regissör har en ny film på gång, precis som man aldrig i stort sett kan se en ny film helt utan att veta något om den.
Därför blev min förvåning ganska stor när jag nyligen blev varse att en av mina absoluta favoritregissörer Michael Mann inte bara var på gång med en ny film, utan att den har premiär här i Sverige denna vecka!

Hur är detta möjligt?
En av tankarna jag hade var att den måste vara dålig, att den liksom smygs upp därför att varken filmbolaget eller Mann tror på den. 

Men... så behöver det inte vara, hoppas optimisten i mig. Mann är ju ingen Woody Allen direkt, hans förra film var Public enemies (2009) och dessförinnan Miami Vice (-06) och Collateral (-04).
Och hans filmer föregås sällan av stora rubriker och skriverier, men... det kan ju vara så att hans tid är över. Även om Collateral var mycket bra, så var den inte i närheten av mästerverk som Heat (-95), Insider (-99), Manhunter (-86) och Gatans lag/ Thief (-81).

Och ska man tro omdömena och förhandsrapporterna från imdb.com så är den inte mycket att ha...

Men... det är ju Michael Mann...

Göran




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar