Sidor

onsdag 28 januari 2015

HACKERS IN MOTION

BLACKHAT

Amerikansk thriller
Regi: Michael Mann
Medverkande: Chris Hemsworth, Viola Davis, Wei Tang, Leehom Wang m fl
Längd: 2 tim 13 min
Premiär 23 jan 2015

Betyg: AT AT AT





Michael Mann är drygt 70 bast och har under sin långa karriär varit skyldig till ett gäng stilbildande och klassiska verk inom både tv och biofilm. Kanske fortfarande mest känd för tv-serien Miami Vice, som han dock aldrig regisserade utan skrev manus till och producerade och hade stor del i seriens visuella framtoning. Från regnvåta, blåblänkade och mörka gator i bankrånar-thrillern Thief (1981) till nazist-skräckisen Satans borg (The Keep, 1983) till Hannibal Lecter-thrillern Manhunter (1986), tv-serien Crime story, där han regisserade något avsnitt, pågick 1986-88, tv-filmen Made in L.A. (1989) som senare blev Heat (1985), en av de coolaste och bästa thrillers som gjorts. Dessförinnan kom Den siste mohikanen (1992) med Daniel Day Lewis och efter Heat skulle det dröja till 1999 när rättegångsdramat Insider dök upp.

Manns 2000-tal blev inte lika starkt som hans 80- eller 90-tal. Ali, om boxaren Mohammed Ali, spelad av Will Smith, har jag faktiskt inte sett. Collateral (-04) är nog hans starkaste under 00-talet, även om både bio-filmen Miami Vice (-06) och Public enemies med Johnny Depp (-09) var klart sevärda och ganska typiska Mann-produktioner.

Blackhat tycker jag är en Mann tillbaka i hyfsat god och klassisk form. Med viss reservation, måste jag dock tillägga. Finns många problem med Blackhat, det är en thriller där delarna är bättre än helheten. Storyn är snårig och svår att hänga med i, det är en massa teknik och it-snack och knappande på tangenter och pengar som flyttas hit och dit och övervakning och hela baletten. En jakt i främst Sydost-Asien på terrorister som använder nätet för att utpressa och skapa kaos. En annan sak med storyn är trovärdigheten... Hemsworth karaktär är en fängelsekund som får amnesti om han lyckas fånga hackaren som ställer till med så mycket oreda på börsen och i början orsakar en kärnkraftshaveri i Kina. Men Hemsworth är inte bara ett datageni, han är även en jäkel på att slåss och ser dessutom ut som en modell. Inte direkt nån Steve Jobs eller Mark Zuckerberg om man säger så... Han har inte ens glasögon!


Nä, men skämt åt sidan, storyn och skådisarna och dialogen, som överlag är sämre än brukligt i en Mann-rulle, får man bara tugga i sig. För när det handlar om Michael Mann är det miljöerna, fotot och musiken som skapar gåshud. Och realismen och tyngden i action-scenerna. Här finns en jakt och en shoot-out i en slags tunnel/ kulvert som nästan tangerar eldstriden i Heat. Mann lägger inga fingrar emellan när det kommer till blytung och hyperrealistisk action och spänning.

Även om fotot är något annorlunda än i t ex Heat eller Thief så märks det inte så stor skillnad egentligen när Mann nu använder digital teknik. Det är mycket närbilder, jakter med skakig handkamera och nattliga vyer bland för Mann-fansen bekanta miljöer som industriområden, skyskrapor, smala, trånga gator och sterila och ödelagda platser överlag.

Så med bättre skådisar, framförallt någon bättre och mer trovärdig än Hemsworth, bättre dialog och mindre teknikbabbel så hade Blackhat kunnat bli en klassisk Michael Mann.
Nu är den "bara" en schysst action-thriller, även om den ibland blixtrar till och bränner till. Fyran i betyget är inte långt borta...
GS.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar