Sidor

söndag 22 februari 2015

En vän med en bil


Maggie Petyon (Lindsay Lohan) är en lycklig ägare till en volkswagen bubbla. "Bubblan" heter Herbie , och är ingen ordinär bil. Det är nämligen en bil med känslor och eget "huvud". Och snart utmanar "duon" dem allra bästa i en större NASCR tävling....

Har så roligt när jag ser Angela Robinsons Herbie fulltankad (2005). Vill inte att filmen ska slut, det är lekfullt, gulligt, sött, och ganska spännande. Framförallt är det fulltankat med CHARM. Blir så glad av slutet och av flera scener, så gråten ligger nära till hands. Man börjar ju kolla omkring sig, rädd att någon ska se hur en barn/familjefilm får en känslomässigt triggad. Det kan ju låta knäppt, bisarrt och fruktansvärt klyschigt, men när jag ser filmen Herbie så blir jag enormt lycklig....

Herbie i Monte Carlo (1974)

Inte oviktigt i detta sammanhang är väl att jag växte upp med Disneys Herbie filmer från 60 och 70-talet. Filmerna var bland de första jag såg och därför har den där folkbubblan en särskild plats i mitt hjärta. Det var ju liksom första mötena jag hade med FILM. Mina första filmkickar!


Som ni förstår blir jag en smula uppspelt av denna briljanta nyinspelning.  Här ser vi  "problembarnet" Lindsay Lohan i huvudrollen. Hon är perfekt i huvudrollen som tuffa tjejen Maggie som tar hand om Herbie, sviker honom  men kommer tillbaka....

Matt Dillon är mycket underhållande och se som "skurk", han är visserligen rätt överdriven och nära överspel, men han har en tajming i allt han gör och det ser så lätt ut.



 Det är också kul och se Michael Keaton (bioaktuell med Birdman) spela Maggies pappa, Cheryl Hines (från Simma lugnt Larry) som hans sambo och Justin Long som Maggies kärleksintresse. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar