Sidor

onsdag 4 februari 2015


Ser en tv-reklam för choklad. Reklamfilmen berör mig. Ser två killar fråga ett litet monster om denne är hungrig. Det som får mig illa till mods, är uppsynen av detta monster. Han/hon är påfallande lik "spöken från förr", nämligen de obehagliga varelserna från Gremlins (1984) och Gremlins 2 (1990).
Jag vet, det är besynnerligt, nästan bisarrt att vid nästan 40 års ålder fortfarande skrämmas av dessa odjur. Vet inte ens om jag vågar bildsöka efter Gremlins, för jag tål knappt se på dem. Bara tanken på dem....


Joe Dantes skräckkomedi har antagligen åldrats en smula idag. Skräcksagan om Billy (Zach Galligan), en pojke som får ett nytt husdjur och får klara instruktioner eller regler och förhålla sig till. Mata honom inte efter midnatt, inget dagsljus och inget vatten. Men pojken missköter sig. Och gröna monster tar allt över den annars sömniga småstaden han lever i....

Chris Columbus (Ensam hemma) skrev filmens manus och Steven Spielberg var en av producenterna. Emilio Estevez och Judd Nelson var både tillfrågade för rollen som Billy.
Joe Dante i samtal med Corey Feldman och Zach Galligan
   I filmtidningen Empire berättar Joe Dante om filmernas uppkomst. Han hade precis gjort Piraha (1978) och funderade över en nyinspelning på Creature from the black lagoon (1954). Istället dök då idéer upp för Gremlins. I början var man inne på en historia med terroriserade apor. Men Joe Dante fick ändra sig efter sett provfilmningen.
http://www.empireonline.com/news/story.asp?NID=41383
TA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar