Sidor

söndag 8 november 2015


Det är ju ingen hemlighet att undertecknad inte direkt är någon beundrare av Ashton Kutcher. Han är väl egentligen sin tids motsvarighet till Tom Cruise.
Jag växte upp med Tom Cruise och Top Gun (1986) är ju en av mina första riktiga genuina och starka filmminnen. Det jag inte såg då , men märkt betydligt senare är ju att Cruise var och är ju en tjej-idol först och främst. Det är ju lite si och så med skådespeleriet. Men ibland vinner inte det rationella över känslorna....

Tillbaka till Kutcher då, jo han är ju likadan. Han är ju också första och främst en tjej-idol. Har aldrig sett heller hans komiska begåvning som många talat om. Har försökt se honom i serier som That 70s show (1998) och fick uthärda komedin Dude, where is my car? (2000) Såg undermåliga komedin No strings attached (2011) mest för söta Greta Gerwig skull.


Asthon Kutcher fick också gör sina motsvarighet till Top Gun i form av den underhållande livräddarfilmen The Guardian (2006) mot Kevin Costner, Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte sett något avsnitt med honom i omtyckta komediserien 2 1/2 men (2011-2015).

Det är därför en smula oväntat att jag faktiskt försöker se Jobs (2013) med just Kutcher i titelrollen som entreprenören/makthavaren Steve Jobs. Och jag tänker även på Tom Cruise igen. Cruise fick ju chansen och visa vad han kunde när han fick spela i Oliver Stones Född den fjärde juli (1989) som politisk aktiv Vietnam-veteran. Kan Kutcher göra något liknande?


Kutcher är lågmäld i rollen som Apple-grundaren Steve Jobs, även om det tar tid och låta honom sjunka in. Filmen börjar bombastiskt, dock, med att han lanserar i-phone, inför ett hundratal åhörare. Det är så där urtypiskt jätte-amerikanskt, strålkastare ljus, och massan reser på sig successivt upp från sina platser och börjar klappa händer, hårt och länge. Just då, vill jag nästan stänga av filmen. "Kutcher" , suckar jag , för efter några klipp/scener får man se honom "träda fram". Tidigare i inledningen hör vi honom mest tala och vi ser endast ryggtavlan. Och nu när man först ser honom framifrån, ser vi en Kutcher som den äldre Steve Jobs, med skägg, grått hår och glasögon. Och jag suckar ,bara , och tänker mest "maskerad" eller "Asthon Kutcher utklädd till Steve Jobs"....
 

Sedan börjar filmen med året 1974 då en ung Jobs slutar skolan till rektorns (James Woods) stora besvikelse. Han börjar jobba på Atari, och utveckla dataspel. Han får kritik för och vara en social enstöring som inte klarar av och jobba med andra människor. Duktig är han, men verkar sakna sociala färdigheter. Dessförinnan ser vi hur han reser till Indien, han är intresserad av gurus , new age och droger. Och hade det inte varit för att filmen visades på en av reklamkanalerna, hade jag gärna sett klart hela filmen, trots Kutcher i huvudrollen.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar