Sidor

fredag 11 mars 2016

Lysande Mossling i effektiv arbetarklass-skildring

YARDEN svensk film i regi av Måns Månsson
I rollerna: Anders Mossling, Hilal Shoman, Isaak Theodoridis, Korosh
Mirhosseini m fl.
Speltid: 80 minuter
Betyg: AT AT AT

I Malmö , i Slottsstaden lever en arbetslös författare (Mossling) med hunden Zlatan och
sin tonårs-son. De får vända på varje krona. Författarens böcker och poesi tycks inte omvärlden vilja ha. Vid en uppläsning av hans texter inför en ringa publik får han några tillgjorda applåder och en bukett blommar. Men efter hans uppläsning får han inga frågor. Ingen bryr sig om hans texter och hans lyrik...
På ett antikvariat erbjuder han sig och ge bort sina böcker. Men föreståndaren säger sig inte ha någon plats. Men, ok, då säger han, "jag kan ta några".
Resten av böckerna hamnar på sophögen....

Det är en dyster berättelse som dikats upp i Måns Månssons film som är fritt skapad utifrån Kristian Lundbergs ståtliga arbetarklassroman Yarden.
Filmen är naturligtvis inte i närheten av bokens tyngd , men kärnan finns både i filmen och i boken. Den kalla och hopplösa kampen för och överleva....
Det påfrestande och nedbrytande arbetet. Arbetet som ett fängelse som gör oss till moderna slavar. Och där Livet upphör bit för bit....

Författaren tvingas ta ett jobb som hamnarbetare. Det är lågavlönat och ett arbete där man för det mesta står utomhus i timmar. Trots kyla och frusna leder. Här tilltalas du inte med ditt namn. Inte ens med ditt efternamn. Du blir bara en siffra.....

Författaren gör det han måste för och överleva och få in pengar så han och sonen klarar sig.
Sonen beklagar sig över familjens torftiga och fattiga leverne. Frustrerat spyr han ur sig mot den något känslobedövande Fadern: "Fixa ditt liv!"

Författaren själv flyr in i mörkret på sjöbotten. Han tar dykarlektioner och fascineras över att vara på havets botten och i mörkret. Dykningen och vattenscenerna fanns inte med i Lundbergs roman. Och det är väl kanske lite övertydligt, men det säger ändå något om Författaren i filmens liv.
Han är på botten av allting...
Men försöker se något , försöker fånga något, försöker leva och hoppas...
Vad kan få honom och andas? Syrgas?

Hamnarbetet är monotont och det är Arbetsgivarens marknad och lag och ord. Det råder en  rädslan bland medarbetarna. Här låter det inte väntas med indragningar och nya rationaliseringar. Dem väntar med säkerhet runt nästa hörn.
Ett bonussystem talas det om. Om dem anställda kan "tjalla" på dem som saboterar kan man tjäna "lite extra"....

Flera scener vittnar om Författarens växande eller gryende utanförskap, han får inte åka med "den fina bussen".
Det är kanske inte lika starkt berättat som i Kristian Lundbergs förträffliga proletär-roman, där Trälen fortfarande finns i dagens samhälle. Men visst speglas detta budskap fram i Måns Månssons effektiva film med en alldeles lysande Anders Mossling i huvudrollen. Han lyckas med sin lågmälda stil sprida sympatier och når  publikens hjärta på nolltid.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar