Sidor

fredag 25 mars 2016

Såg nyligen en intervju med Thorsten Flinck av fenomenala Ann-Marie Rauer i SVTs underskattade program Sverige (5/3 del 8). http://www.svtplay.se/video/6941713/sverige/sverige-sasong-13-avsnitt-8

Flincks berättelse var direkt rörande om ensamhet, själv-hat och så vidare. Han sade också att han i många år inte var någon övertygande skådespelare.
Hans fördelaktiga utseende hade tagit honom fram och gett honom roller, menade han.

Skandaler, schlagerframträdande, intensiv teater och våghalsiga roller i kultfilmer som Sökarna (1993) och i Ett hål i mitt hjärta (2004) har väl format en viss bild av Thorsten Flinck. En missvisande,  enkelriktad och långtifrån rättvis bild av en komplex person och i grunden mycket talangfull man.

Om jag inte missbedömer mig har självaste Bergman en gång i tiden hävdat att Thorsten Flinck "kommer gå långt" och "är en av dem mest begåvade skådespelare han någonsin jobbat med"...

Intervjun med honom i Sverige väckte min nyfikenhet och fick mig och se om Leif G W Perssons mini-serie Goltuppen (1991) med just Flinck i huvudrollen som kåkföraren Lars-Peter Forsman.


Forsman sitter inne för diverse rån och liknande. Han vet inte om det som alla andra vet. Den som "tjallade" och satte ditt honom var hans fästmö, Nina (Marie Richardsson). Lars-Peters lillebror Matte är en förlorare av stora mått. Han är en misslyckad småtjuv som kommer åt ett miljonbelopp. Men det är pengar (inlindad i köttfärs) som tillhör en tyngre gangster. Nämligen Lars-Peters cellkamrat Milans rånpengar. Det dröjer inte längre förrän Lars Peters bror, Matte hittas av polis, död i en baklucka på en bil.....
Under sin broders begravning rymmer Lars-Peter. Med fokus på två saker, hitta Mattes mördare och kanske allra mest hitta den personen som satte dit honom.

Goltuppen är välgjort och framförallt påminns man ju av Thorsten Flincks begåvning. Han har en magnetisk närvaro här, och kanske drar jag för höga växlar, men jag tänker inte helt osökt på Marlon Brandos Terry Malloy i Storstadshamn (1954). Det spökar lite liknande "I could be contender" över förloraren Lars Peter Forsman. Det är något trasigt över honom. Något har gått sönder i honom. Men han fortsätter ånga och kämpa på , men är det värt det?
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar