Sidor

lördag 5 november 2016


Gillar verkligen Kerstin Gezelius text om Todd Hayes filmen Carol (2015)i utmärkta FLM (Nygamla passionsbrott, s. 38-41, vintern 2016). Hon beskriver en av filmens huvudpersoner, Therese (Rooney Mara) som en ung människa som "inte har någon stor vilja, utan hamnar lite där hon hamnar i relationer och i liv".

Intressant iakttagelse också kring hur Therese och den världsvana Carol (Cate Blanchett) möts för första gången på varuhuset. Enligt skribenten är de båda "utklädda". Therese står i rollen som butiksbiträde bakom disken med tomteluva. Carol kommer "instormande" som en elegant och mogen kvinna, med jakt på present till sin dotter.

Deras kärlekshistoria kan ses som en "stor kärleksfilm" men det kan också tolkas som två kvinnor som befriar sig från "den romantiska kärlekens slaveri", menar Gezelius.

Varken Carol eller Therese vill rymma iväg eller återvända till den de levde ihop med. De vill bli fria, sexiga och härskare i sitt eget universum.

I och med Carol ser Gezelius också hur regissören Todd Haynes berättar med ett slags tudelat perspektiv. Det speglar 50-talets två olika ansikten. Det gamla och det nya.

Han blickar dels ut över en grå tillvaro , isolerade fönster, tomheten och ensliga gator och kylan. Och dels hör han den smörsjungande musiken, bjällerklang och ser förorternas bilars lack glänsa.

Med dessa kontraster ,  tror sig Gezelius se, det romantiska och "filmpassionens trendbrott". Hon ser en regissör som kämpar med det omöjliga och riskerar och tappa kontrollen. http://www.flm.nu/2015/12/vinter-2016/
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar