Sidor

torsdag 17 november 2016

Rafael Palacio Illingworth: "Att göra film blir lite som terapi"


Mexikansk-amerikanske filmregissören Rafael Palacio Illingworth är en av flera intressanta gäster på årets filmfestival i Stockholm. Hans film Between us, har visats på bland annat Tribeca filmfestival och nu senast i London på Raindance film festival. Han säger att han börjar vänja sig med vissa frågor. Och han tycker att han har blivit bättre på och beskriva sin andra långfilm, Between us:

- Den handlar om ett ungt par som lever ihop. De börjar frågar sig själva och varandra om det är värt och stanna kvar i förhållandet eller inte. Vad finns det för annat sätt och leva på? funderar dem över, berättar han.


Diane (Olivia Thirlby) och Henry (Ben Feldman) i Between us

Filmen Between us börjar med bilder av ett rum i en ljus , behaglig lägenhet i Los Angeles, som översköljs av ett gigantiskt moln. Jag frågar regissören om han är nyfiken och höra min tolkning av den scenen. Det är han. 

Jag: Molnet är en metafor för ett skakigt parförhållande. Ett förhållande som inte står stadigt längre, inte sant?

 Rafael Palacio Illingworth (RPI): Håller med dig, så kan man verkligen se det.

Jag: Kom idén till molnet upp, spontant eller hur gjorde du?

RPI: Nej, det var inte spontant. Det fanns redan med, kan man säga, när jag skrev manuset. Kanske inte specifikt, molnet just.
Men, jag ville ju hitta något, som kunde säga någonting, om vad som fanns inom Diane och Henry. Sedan såg jag arbeten av konstnären Berndnaut Smilde. Hans arbeten med moln i rum, och jag fastnade för dem. http://www.berndnaut.nl/commisions.htm

Under Face2face med Rafael Palacio Illingworth (16/11) på biografen Victoria (16/11) talas det en del om molnet i filmen. Scenerna verkar helt klart fascinera publiken.

Det talas också om hur less han är på många Hollywoodfilmer. Det finns en tendens i dessa filmer, att förklara allting för åskådaren, säger han. Det är han själv inte intresserad av och göra.

I hans film Between us lämnar han en hel del osagt , och det vinner hela berättelsen på. Den väcker tankar och frågor kring sociala normer, identitet, rädslor och parförhållanden.

- Jag vill undersöka mitt och andras inre liv. Att göra film blir lite som terapi för mig. Jag vill lägga ner hela min själ på historien, annars får det vara, berättar han.



Blue valentine (2010) av Derek Cianfrance

Jag: Läste i en intervju om regissören Derek Cianfrances syn på sin film Blue valentine (2010). Han ser på sina karaktärer, som människor i ett parförhållande, som har förlorat sin egen personlighet och individualitet. Och det är väl vad som händer när människor träffas, förälskar sig och blir tillsammans? Är det även så med ditt par, Diane (Olivia Thirlby) och Henry (Ben Feldman) i din film, Between us?

RPI: - Nej, paret i min film är inte riktigt där än. Karaktärerna (Ryan Gosling och Michelle Williams) i Blue valentine har barn och de har förlorat sig själva, sedan länge.
Medans Diane och Henry (i Between us) fruktar mest över och bli förlorade individer och komma till den där platsen, som i Blue Valentine.

I Between us ser vi Peter Bogdanovich och Lesley Ann Warren (Nord och Syd) spela Dianes föräldrar. Och Bogdanovich syns ju inte alltför ofta i filmer , numera, vilket gör hans medverkan , tämligen exceptionell.... Hur blev han då involverad i Between us?

Det visade sig att han hade samma agent som motspelerskan Lesley Ann Warren och på sätt kom filmteamet i kontakt med honom. När huvudrollerna vara klara och andra skådespelare hade tackat ja till rollerna, var det inget problem och få med Peter Bogdanovich, berättar regissören Illingworth:

RPI - Han (Bogdanovich) nappade på rollen, då han såg att ensemblen bestod av flera lämpliga skådespelare. Det gjorde att han uppfattade projektet som seriöst.



Jag: Analeigh Tipton gör här en annorlunda roll  jämfört med vad vi är vana och se henne spela (hon bär en Fjällräven ryggsäck i filmen) Hon spelar nästan en karaktär som är lite punktjej , avantgarde. Hur var det och jobba med henne?

RPI: Det var väldigt givande och inte så lätt till en början. Hon (Tipton) hade många frågor om karaktären, för detta var en ovanlig roll för henne och göra. Nu var hon utanför sin "bekvämlighetszon". Hon fick kämpa för och hitta till den här karaktären. Hon tog en stor risk med den här rollen.
Jag kände att hon hade mycket av sin karaktär i sig, men hon var inte van och spela den här typen av tjej.  Vi hjälpte varandra genom och ställa frågor om karaktären, Veronica. Vi försökte hitta olika motiv och anledningar som kunde förklara hennes rollfigurs val och handlingar i filmen.


Jag: Vad bidrog Analeigh Tipton till filmen och till inspelningen?
RPI: Hon tillförde talang, humor och lätthet. Hon tog en risk med rollen och visste inte hur det skulle gå. Hon kunde ju ha misslyckats, i värsta fall.
 Nu chansade hon med rollen och hon gav sig in i ett konstnärligt åtagande.
Hon kunde ha tackat nej till vår lågbudget film. Hon kunde ha tagit en roll i en film med mer pengar, och tänkt på karriären. Nu valde hon och pröva sina vingar , konstnärligt. Det är jag väldigt tacksam för. Rollen var inte lätt för henne.

Jag: Så är hon nöjd med resultatet?
RPI: Har inte talat med henne om filmen. Efter inspelningen var hon tvungen och resa iväg till festivaler och andra jobb. Men jag kommer se henne snart igen i Turin (Between us visas på Torino film festival).
Adam Goldberg och Olivia Thirlby i Between us

Adam Goldberg (Två dagar i Paris) gör också en minnesvärd biroll i filmen Between us. Han blir betydelsefull för inte minst Dianes känslor. Han spelar en konstnär som sysslar med art performence. När han introduceras i filmen, så gör han ett slags konst framträdande inför publik. Diane är en av åskådarna och berörs av hans sårbara själ och hans repliker: "Ge mig tillbaka min själ. Jag vill vara mig själv igen!".
Diane brister ut i tårar. Hur uppfattar Rafael Palacio Illingworth denna "nyckel"scenen?

RPI: - Diane blir rörd av konsten som han (Goldberg) gör. Hon har ju varit full under kvällen, slagit sig själv över ansiktet, Henry har stuckit och flirten som hon vill leka med visar sig bara vara, ytlig. Hon får nu kontakt med sina egna känslor. Han (Goldberg) säger saker som Henry skulle kunna säga.

Jag: Som och göra projekt om tidsresor?

RPI: Ja, exakt.

Goldberg, Thirlby, Feldman, Tipton och regissören själv

Between us belyser också könsroller och mannens tvivel över sig själv och hans medvetenhet kring vad tjejer tror sig vilja ha. Det ytliga. Kroppsidealen. I filmen förbannar sig Henry över att han vet att Diane skulle tända på en man med en vältränad kropp. En idrottare. Henry slår sig själv över magen. Och när han tänker på Veronica (Tipton) börjar han göra frenetiskt - armhävningar....

Jag: Det är modigt av dig och visa upp mannens tvivel och osäkerhet kring sig själv. Och den där självmedvetenheten....

RPI: Tack så mycket. Tack....

Filmregissören Rafael Palacio Illingworth är tacksam för solen som smyger sig fram i Stockholm, denna torsdag förmiddag, då jag träffar honom. Han ska härnäst besöka flera andra festivaler (Torino film festival, till exempel). Ett nytt projekt har han redan börjat jobba med. Det är en film om  cowboys i Argentina, berättar han.

Illingworth har drömt länge om och få göra en actionfilm. Men genrens typiska fokus på pang pang avskräcker honom.

Jag: Hur skulle det då vara om du gjorde en actionfilm om människor med inre konflikter?

RPI: Det skulle givetvis, vara fantastiskt roligt. Det finns ju också filmer som är sådana. Heat (1995) är ett gott exempel på en actionfilm som innehåller mer än bara skjutande. Den säger något om vad som händer i människorna, också. Och det är ju det jag gillar och är intresserad av.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar